مروری بر مراحل تولید چرم

مروری بر مراحل تولید چرم


•    انتخاب پوست مناسب
چرم طبیعی از دباغی پوست خام جانورانی مانند گاو، گوسفند، شترمرغ، کروکودیل، مار و … به‌دست می‌آید، محبوب ترین و رایج ترین نوع چرم، پوست گاواست. پوست حیوانات دیگر به دلیل در دسترس نبودن و یا گران بودن در بازار به طور فراوان عرضه نمی شود ولی می توان با دستگاه های داغی طرح موردنظر را روی چرم مربوطه پرس کرد.لازم است بدانید که کیفیت در تمام بخش‌های پوست حیوانات به یک میزان نمی باشد، بنابراین، چرم ساخته شده از قسمت‌های مختلف بدن جانوران دارای ویژگی‌های متفاوتی است، به عنوان مثال، چرمی که از پوست بخش‌های زیرین حیوانات به دست می‌آید با چرم حاصل از پوست ناحیه‌ی شکم و شانه‌ی حیوان متفاوت است.( قوی ترین قسمت هر پوست قسمت مرکزی پشت و شانه است. هرچه از پهلوها پایین می روید،و به ناحیه شکم می رسید سطح پوست کششی تر و بافت پوست شل تر و پرزدارتر می شود .) بهترین قسمت پوست برای استفاده سطوح صاف بدن حیوان است از این سطح از پوست بیشتر برای رویه کفش که حساس ترین قسمت از بخش کفش را تشکیل می دهد مورد استفاده قرار می گیرد.


•    تمییز کردن پوست
قبل از دباغی، مو و کثیفی از پوست حیوانات جدا شده پاک می شود. دقت در بالاترین اولویت قرار دارد. فقط پوست های با کیفیت بالا پردازش می شوند.
•    دباغی کردن
دباغی به فرآیندی اطلاق می شود که طی آن پوست فسادپذیر حیوانات را در مواد شیمیایی و گیاهی متفاوتی می خیسانند تا دوام بیابد، در نتیجه پوست به یک ماده ی طبیعی پایدار، دایمی و انعطاف‌پذیر برای کاربردهای گوناگون تبدیل می شود.یکی از مهمترین فرایندها در تهیه چرم دباغی کردن است. هدف از دباغی جلوگیری از خشکی و شکنندگی پوست و حفظ نرمی و قابلیت انعطاف چرم پس از خارج شدن آب آن می باشد.
•    فرزکاری
پوست به همراه نمک‌های مخصوصی موسوم به نمک‌های کروم (که جزو مواد چرم سازی است) یا نوع خاصی از یک ماده گیاهی در یک دستگاه خاص قرار داده شده و تا حداقل 8 ساعت می‌چرخد. پس از دباغی، پوست‌ها در دستگاه خاصی قرار می‌گیرند تا رطوبت اضافی موجود در آن‌ها توسط فشاری که غلتکی مخصوص به پوست‌ها وارد می‌کند از بین برود
•    رنگرزی
در این مرحله به چرم رنگ بخشیده می‌شود. به دلیل مصرف روز افزون چرم در انواع پوشیدنی‌ها و سایر صنایع، اکنون هر کارخانه چرم‌سازی مجهز به انواع رنگ در طیف‌های گوناگون برای رنگ کردن چرم‌ خام است.
 

;