کفش و سلامتی بدن

کفش و سلامتی بدن

آموزش   سلامتی  

کفش و سلامتی بدن
شاید این موضوع به ذهن ما خطور کند که کفش نامناسب فقط برروی قسمت هایی از پا دچار صدمه و آسیب شود در صورتیکه این برداشت کاملا اشتباه است. استفاده از کفش نامناسب یا طریقه استفاده غلط از کفش میتواند بر عظلات مختلفی چون عظلات ساق، عظلات ران، لگن، کمر و ستون فقرات و حتی گردن هم تاثیر بگذارد و آنها را دچار درد کند و بالعکس استفاده از کفش مناسب یا طریقه استفاده صحیح میتواند از این موارد جلوگیری نماید. توصیه های پزشکی برای پوشیدن کفش طبی کفش طبی مختص به کسانی که از درد پا و کمر رنج می برند نیست بلکه کسانی که به سلامت پای خود اهمیت می دهند به سراغ کفش های طبی چرم می روند. افرادی که بدنبال کفش طبی هستند باید توجه داشته باشند که فروش این کفش ها فقط در داروخانه ها و یا مراکز ارتوپدی نیست و این نکته رو هم در نظر داشته باشند که هر فروشنده ای ادعا بر طبی بودن و ارتوپدی کفش کرد دلیل بر صحت این قضیه نمی باشد. در تمام کفش های ارتوپدی، خصوصیات مشترکی وجود دارد که تمام کفش های طبی باید دارای آنها باشند. که در اینجا قصد داریم به تعدادی از موارد مهم آن بپردازیم. تا راهنمای کامل و جامع شما در خرید کفش طبی باشد.

کفی و زیره کفش

 زیره کفش نقش بسیار مهمی در انتقال و پخش نیروی وارده بین زمین و کف پا و از کف پا به دیگر نقاط بدن دارد.در ادامه به بررسی کفی کفش پاروپا چرم می پردازیم. کفی کفشها با حمایت و پشتیبانی از کف پا به طور مستقیم با سلامتی آن در ارتباط است. راحتی پاهای شما در گرو نرمی و انعطاف مناسب کفی درون کفش و زیره به کار برده شده است. در صورتی که برآمدگی و طراحی کفی ها به گونه ای باشد که به خوبی بتواند از قوس طبیعی و استاندارد پاها حمایت کند، می تواند مانع از وارد شدن فشارهای نامتعارف به زانوان و کمر شود. همچنین سلامتی کف پا در برابر فشارهای ناشی از راه رفتن یا رفتن روی سطوح سفت و موانع ناهموار در گرو استحکام زیره، انعطاف پذیری مناسب آن و تواناییش در دفع ضربه ها است. گاهی به علت فعالیت زیاد فشاری معادل دهها برابر وزن فرد به پاها وارد میشود که این فشار مستقیما وارد زیره کفش میشود و اینجاست که زیره های مستحکم زیر آن فشار دوام آورده و زیره های نامناسب کم کم خورده شده و از ساختار اصلی شان خارج می شوند و بعد از مدتی به سلامتی کف پا آسیب می رسانند. تذکر: همه با قوس کف پای استاندارد به دنیا نمی آیند، برخی دارای قوس بلند کف پا هستند و برخی دیگر صافی کف پا دارند. کنترل عوارض و جلوگیری از درد گرفتن کف پای این افراد هم مستقیما به مناسب بودن کفی و زیره کفششان مربوط م یشود. متریال زیره به کار گرفته شده در محصولات کفش چرم پاروپا پلی اورتان یا به اصطلاح پی یو می باشد. همانطور که گفته شد نوع قدم های ما انسان ها کاملا متفاوت است و این موضوع باعث می شود میزان عمر محصولات کفش چرم در افراد مختلف متفاوت باشد ولی با استفاده از خاصیت انعطاف پذیری بالا و سبکی زیره های پلی اورتان از ترک خوردگی و شکسته شده کفش تا حدی جلوگیری می شود و در شرایط جوی مختلف می توان از آن ها استفاده کرد. این نکته حائز اهمیت است کفش هایی که مجلسی هستند نسبت به کفش های که برای پیاده روی انتخاب می شوند خاصیت انعطاف پذیری پایین تری نسبت به دیگر کفش ها دارند.

رویه کفش طبی

 رویه کفش طبی باید نرم و منعطف باشد به همین دلیل رویه تمام کفش های طبی از جنس چرم مرغوب است. از جمله مزیت های دیگر کفش چرمی می توان خاصیت تنفس پذیری و همچنین آب گریزی روی آب در نظر گرفت که باعث می شود هنگام عرق کردن پا در کفش آب به بافت چرم نفوذ کند و پای شما خیس نشود و کفش بو نگیرد.در ادامه مبحث به بررسی تولید و ویژگی کفش های چرمی می پردازیم.

سایز و اندازه کفش طبی

 کفش طبی باید سایزی مناسب با پای شما داشته باشد. در صورتی که کفش شما کوچک باشد مانع خونرسانی در اندام بدن می شود و قسمتی از بدن دچار آسیب دیدگی می گردد

پنجه عریض و رویه کفش

وقتی عرض و پنجه کفش کم باشد پا تحت فشار قرار گرفته و در نتیجه دچار بیماری هایی نظیر میخچه و ..... می گردد

کفی قابل تعویض

با عوض کردن کفی کفش می توانیم حجم داخلی کفش را زیاد یا کم کنیم و زمانی که پا ورم کرد با تعویض کفی فضا را برای پا ازاد کرد.

 پاشنه کفش

کفش پاشنه بلند و یا کفش بدون پاشنه هرکدام دچار یکسری مشکالت می شود تا حداالمکان از کفش باپاشنه مناسب انتخاب کنید.

;