چرا چرم بپوشیم؟

چرا چرم بپوشیم؟

آموزش   مد و استایل  

ما علاقه به چرم را از نیاکان خود میلیون‌ها سال پیش آموختیم زمانی که پوست حیوان شکار شده به‌ عنوان پوشش انتخاب کردیم. آن زمان نیز هر چه پوست حیوان باعظمت‌تری را بشر به تن می‌کرد گویا توان و عظمت خود را به رخ می‌کشید. از علاقه نوع بشر که بگذریم چرم خصوصیات منحصر فردی دارد که آن را از سایر مواد تولیدی پوشاک جدا می‌کند. دوام و کیفیت، زیبایی در کنار سازگاری با سلامتی موجب استقبال از محصولات چرمی شده است.

هفت دلیل مهم برای استفاده از کفش چرم

1- بوی چرم
محصولات مصنوعی با توجه به اینکه از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند ضمن ایجاد حساسیت‌های پوستی دارای بوی ناخوشایند نیز هستند؛ اما محصولات چرمی به دلیل استفاده از پوست طبیعی حیوان و رنگرزی بارنگ‌های گیاهی رایحه ویژه‌ای دارند که از طبیعت وام گرفته‌اند.

2- دوام و استحکام‌پذیری چرم
چرم به دلیل وزن کمتر و مقاومت بالا در برابر ضربات و فشارهای شدید از گذشته موردتوجه بوده و در ابزارآلات جنگی مانند غلاف شمشیرها، زره و... نیز استفاده می‌شده در حال حاضر نیز برای ساخت غلاف سلاح‌های کمری و لباس‌های ورزشی در رشته‌های اسب‌سواری و... بهره گرفته می‌شود؛ اما مواد مصنوعی برای داشتن چنین مقاومت بالایی وزن بیشتری را باید داشته باشند ضمن اینکه طول عمر آن‌ها در برابر ضربه و فشار بسیار کوتاه‌تر از چرم هست. علاوه به راین محصولات چرمی در برابر حرارت نیز مقاوم هستند.

3- انعطاف‌پذیری چرم
با توجه به اینکه مواد مصنوعی برای شبیه شدن به چرم نیازمند تولید در فرآیندهای زیادی می‌باشند و لایه‌های متعددی در ساخت آن وجود دارد، سازندگان آن‌ها مجبور به استفاده از مواد ارزان‌قیمت و غیر مقاوم می‌باشند. ازاین‌رو مواد مصنوعی در مدت‌زمان اندکی دچار شکنندگی، ترک و پوسیدگی شده و لایه‌های آن مشهود می‌گردد به‌طوری‌که دیگر استفاده از محصول امکان‌پذیر نیست؛ اما چرم به دلیل نیاز طبیعی حیوان در حال رشد دارای انعطاف بسیار زیادی است و هرگز خاصیت انعطاف‌پذیری خود را باگذشت زمان از دست نمی‌دهد.

4- خاصیت تنفس پذیری چرم
اتاقی را تصور کنید که برای یک سال در آن قفل بوده و این اتاق مدام در حال نم کشیدن است. نتیجه آن بعد از یک سال افتضاح خواهد بود و کپک و قارچ کل فضا را دربرمی گیرد. ولی اگر در همین اتاق دریچه‌ای برای جریان هوا وجود داشته باشد تا حدودی زیادی مانع این امر خواهد بود.
محصولات چرمی به‌خصوص کفش چرم همان اتاق دریچه دار هستند. به این معنی که چرم‌مانند یک موجود زنده هوا را تنفس می‌کند و رطوبت درون را از طریق منافذ ریز خود بازدم می‌دهد. این امر سبب جلوگیری از تعریق و درنهایت تجمع بوی بد در داخل محیط‌های بسته محصول (مانند کیف، دستکش و کفش چرم) می‌گردد.
 اما مواد مصنوعی مانند اتاق بدون دریچه هستند و از لایه‌های بدون منفذ و فوم تزریق‌شده ساخته می‌شوند کاملاً فاقد این خاصیت شگفت‌انگیز بوده و همین امر، سبب تجمع رطوبت در محصول و پوسیدگی، کپک و درنهایت ایجاد بوی متعفن ناشی از آن می‌گردد. علاوه بر این استفاده از محصولاتی که از مواد مصنوعی ساخته می‌شوند به‌خصوص در مواردی که محصول مستقیماً باپوست بدن در تماس است موجب بیماری‌های پوستی و قارچی می‌شوند.

5- چهارفصل بودن محصولات چرمی
خاصیت منحصربه‌فرد چرم سبب شده تا استفاده از این محصول مختص فصل خاصی نبوده و در تمام ماه‌های سال مورداستفاده قرار گیرد. استفاده از محصولاتی مانند کیف و کفش مصنوعی در فصل گرما با تعریق دست‌وپا گاهی موجب اگزمای پوستی و سایر بیماری‌های پوستی می‌شود. اما چرم ضمن جذب رطوبت بدن، آن را به از سایر منافذ خود بیرون می‌دهد و این جریان هوا احساس خوشایندی در انسان ایجاد نموده و استفاده از چرم را به فصل خاصی منحصر نمی‌کند.

6- سازگار با محیط‌زیست
در تولید محصولات چرمی از مواد شیمیایی یا استفاده نمی‌شود و یا اگر استفاده شود سهم بسیار ناچیزی در مقابل سایر محصولات مصنوعی دارد. در دنیای امروز که محیط‌زیست و حیاط انسان بیش از بیش تهدید می‌شود. استفاده از محصولات چرمی علاوه بر زیبایی و شیک بودن شمارا به دوست دار محیط‌زیست نیز اضافه می‌کند.

7- مقرون‌به‌صرفه بودن 
اغلب فکر می‌کنند محصولات چرمی به دلیل قیمت نسبتا بالا مقرون‌به‌صرفه نیست؛ اما ما اثبات می‌کنیم عکس این موضوع صادق است. اولاً استحکام و دوام محصولات چرمی، استفاده طولانی‌مدت از آن‌ها را ممکن کرده و شما می‌توانید مدت زیادی از محصول چرمی خود استفاده کنید بدون آنکه نگران از مد افتادگی، تغیر شکل ظاهری و... باشید.
ثانیاً اغلب استفاده از محصولات مصنوعی بخصوص کفش غیراستاندارد و نامناسب می‌تواند در بلندمدت اثر بسیار مخرب و بعضاً جبران‌ناپذیر بر بدن داشته باشد و در آینده نه‌چندان دور هزینه‌های سنگین پزشکی را بر ما تحمیل کند؛ بنابراین استفاده از محصولات چرمی نه‌تنها غیراقتصادی نبوده بلکه کاملاً هم مقرون‌به‌صرفه است.

;